Долзарб мавзу

Iqtisodiy sohadagi yutuqlarimiz - Vatan ravnaqining asosi

Insonlarning ma'naviy hayoti qanchalik yaxshi bo‘lishi barobarida iqtisodiy tomondan ham barkamol bo‘lishini dinimizda keng targ‘ib qilingan. Jumladan, xaloldan rizq talab qilish, ehtiyojmand kishilarga beminnat moddiy yordam berish, haj, zakot, sadaqai joriya va boshqa ko‘plab moliyaviy amallar ibodat hisoblanib, katta ajru savoblar beriladi.

 

OHOD HADISLARNING AQIDA VA FIQH ILMLARIDA ROLI

Ohod hadislar va ularning hujjat bo‘lish-bo‘lmasligiga aloqador bahsli masalalar musulmonlar orasida turlicha shaklu shamoilda namoyon bo‘lib turgan. Fiqhiy masalalarda ohod hadisning hujjatligi masalasi deyarli o‘rtaga tashlanmaydi. Ohod hadislar fiqhiy masalalarda bo‘lganidek ba'zi shartlar va hukmdagi farqlarga ko‘ra aqidaviy masalalarda ham hujjat bo‘lishi haqiqatga yaqinroq bo‘lishiga qaramay, bu mavzu ko‘p bahsli munozaralarga sabab bo‘lgan.

 

Qusam ibn Abbos roziyallohu anhumoning hayotlari

Alloh nazari tushgan bu jonajon yurtimiz O‘zbekiston tuprog‘ida necha-necha buyuk shaxslar, olimu-allomalar, muhaddisu-mufassirlar bor, necha-necha tabarruk ziyoratgohlar mavjud. Lekin diyorimizda sharaf jihatdan eng ulug‘ zot Qusam ibn Abbos (roziyallohu anhumo) hisoblanadilar, eng tabarruk ziyoratgoh esa shubhasiz Qusam ibn Abbos qo‘nim topgan joy joylari Shohizinda ziyoratgohi hisoblanadi.
Hatrati Qusam ibn Abbos (roziyallohu anhumo) Payg‘ambarimiz bilan nasabdosh hisoblanadilar. Bu zotning kunyalari, ismlari va nasablari haqida Najmuddin Umar ibn Muhammad ibn Ahmad an-Nasafiy o‘zlarining “Al-qand fi zikri ulamoi Samarqand” (“Samarqand ulamolari haqida qanddek shirin kitob”) asarida bunday keltiradilar:

 

Bid'at va xurofot-xayrli amallarimiz kushandasi

Olamlar parvardigori Alloh taologa hamdu sanolar, taqvodorlar peshvosi sayyidimiz Muhammad s.a.v ga salovot va salomlar bo‘lsin.

Katta va kichik gunohlarimiz orasida qo‘shilib, ongimizga singib ketgan bid'at-xurofot xaqida so‘z yuritmoqchiman.

Avvalo bid'at — Payg‘ambar alayhissalomdan keyin odamlar tomonidan dinga kiritilgan yangiliklardir.

 

ULAMOLARNING TASHRIFI AHOLIGA ISHONCH, HUDUDLARGA FAYZ BAG‘ISHLAMOQDA

Mamlakatimizda muhtaram Prezidentimiz Shavkat Mirziyeyov tashabbusi bilan barcha sohalar qatori diniy-ma'rifiy yo‘nalishlarda amalga oshirilayotgan ulkan islohotlar, avvalo, aholining ma'naviy-ma'rifiy saviyasini yuksaltirishga, ularning turmushdan rozi bo‘lib, shukronalik hissi bilan yashashga, ertangi kunga ishonchini yanada mustahkamlashga xizmat qilmoqda. Eng muhimi, bu tashriflar yurtdoshlarimizni shu yurt ravnaqiga hissa qo‘shishga, ularda Vatan taqdiriga daxldorlik hissini kuchaytirishga  undamoqda.

 

Mazhabsizlik – musulmonlar birligiga ulkan tahdiddir

XX asr so‘nggida musulmon olamida islom niqobi ostidagi aqidaparastlik guruhlaridan tashqari yana bir tahdidning yangi qatlami namoyon bo‘ldi. U ham bo‘lsa mazhabsizlikka chaqiruvchilar toifasidir. Harakat tarafdorlarining da'vosicha, Islomda unga e'tiqod qiluvchi shaxs uchun sunniylikdagi to‘rt yoki undan boshqa fiqhiy mazhablarning biriga ergashishlik shart qilinmagan. Agar musulmon shaxs, biror shar'iy masalada ulardan birining yo‘lini o‘ziga lozim tutsa, u ko‘r–ko‘rona taqlid qilgani uchun xatokor mutaassib va dinidan ajralgan firqa va guruhlardagi shaxslar kabi adashadi.

 

Mazhabsizlik – xatarli bid'at

Fiqhiy mazhablarning kelib chiqish tarixi sahobalar[1] va Nabiy alayhissalom vafot etgandan keyingi keladigan  asrga taqaladi.

Hijratning avvalgi ikkinchi asridan to‘rtinchi asrning yarmigacha ijtihodning oltin davri bo‘ldi. Bu vaqt oralig‘ida mazhablari yozilib va fikrlariga ergashiladigan o‘n uchta mujtahid namoyon bo‘lishdi. Ular: Makkada Sufyon ibn Uyayna, Madinada Molik ibn Anas, Basrada Hasan Basriy, Kufada Abu Hanifa va Sufyon Savriy, Shomda Avzoiy, Misrda Shofe'iy va Lays ibn Sa'd, Niysoburda Is'hoq ibn Rohivayh, Bag‘dodda Abu Savr, Ahmad, Dovud Zohiriy va ibn Jarir Taboriylardir.

 

Jihod, takfir, shahidlik, mazhabsizlik, xalifalik kabi masalalardagi soxta da'volarga raddiyalar

Ming afsuski, o‘ta nozik va hassoslik bilan yondashish talab etiladigan “takfir”, “jihod”, “shahidlik”, “mazhabsizlik”, “xalifalik” kabi tushunchalarni turli diniy ekstremistik oqim a'zolari chalasavod kimsalarning fatvolariga tayangan holda g‘arazli niyatlarda talqin etishmoqda. Bunday noto‘g‘ri talqin odamlar ongini buzib, ularning iddaolariga ergashmaganlarga nisbatan urush, qon to‘kish, zulm o‘tkazishga sabab bo‘lmoqda.

 

Alloh taolo yer yuzini inson uchun obod qilib, barcha sharoitlarni yaratdi

“U sizlarni yerdan paydo etib, sizlarni uni obod etuvchi qildi”

Alloh taolo yer yuzini inson uchun obod qilib, barcha sharoitlarni yaratdi. U Zot yerni inson uchun beshik qildi. Tog‘larni qoziq qilib yaratdi. Osmondan yog‘dirgan barakot suvlari bilan daraxtlar, o‘t-o‘lan va barcha nabototlarni o‘stirib, insonlar va hayvonlarga rizq qilib berdi.

 

Jihod fitna yoki bog‘iylik emas! davomi

Go‘yoki “jihod” qilish uchun Suriyaga bir yurtdan kelgan jangarilar o‘z xo‘jayinlarining manfaatlari yo‘lida nafaqat hukumat qo‘shinlari bilan, balki o‘zaro jang qilmoqda, bir-birini o‘ldirmoqda. Buni qanday qilib “jihod” deb atash mumkin?

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing