Долзарб мавзу

“Ommaviy madaniyat”ning salbiy oqibatlari

Madaniyat deganda xalqimiz azal azaldan e'zozlab, avaylab kelayotgan milliy va diniy qadriyatlarimiz bevosita xayolimizga keladi. Erkaklarimizning mardligi, oilasiga sodiqligi, oilasi, vatani, dinu diyonati uchun jon jaxdi bilan kurashishligi, mushtipar ayollarimizning o‘z odob-axloqlari, hayolari oilasi va farzandlari uchun jon kuydirganliklari natijasida dunyoni lol qoldirgan buyuk bobokalonlarimiz dunyoga kelganlarini tarixdan yaxshi bilamiz.

 

Terrorizm va ekstremizm yoshlarimiz kelajagiga tahdiddir

Bugun musulmon olamida murakkab ijtimoiy-siyosiy jarayonlar kechmoqda. Yaqin Sharq va boshqa hududlardagi qator mamlakatlar chuqur siyosiy tanglik, ijtimoiy va iqtisodiy beqarorlik va qurolli to‘qnashuvlarni boshidan kechirmoqda. Mazkur hududlarda go‘yoki haqiqiy “islomiy davlat” qurish shiori ostida ochiqdan-ochiq zo‘ravonlik, insoniylikka zid vahshiyliklarga asoslangan amallarga qo‘l urayotgan turli guruh va jamoalar urchib ketdi. Ushbu holat davlatning katta yoki kichikligi, dini va millatidan qat'iy nazar, tinchlik va barqarorlik naqadar aziz ne'mat ekanini yana bir bor isbotlab bermoqda.So‘nggi yillarda aqidaparast oqimlar yoshlar ichidagi faoliyatini mehnat migrantlarini ta'sir doirasiga olish, “hujralar” tashkil etish, din niqobidagi ekstremistik mazmundagi materiallarni elektron ko‘rinishda tarqatish, internet orqali targ‘ibot o‘tkazish kabi usullarda amalga oshirmoqda. Ayniqsa, internet tarmog‘ida o‘zini “Islom davlati” (ISHID), “Jabhat al-Nusra” deb atab olgan terroristik tashkilotlar go‘yoki islom ravnaqi yo‘lida kurashayotgan “mujohid birodarlar guruhi” ekani haqidagi targ‘ibot-tashviqot keng ko‘lamda olib borilayotgani, buning oqibatida dunyoning ko‘plab mamlakatlaridan musulmon yoshlar “hijrat” qilish va “jihod”da ishtirok etib da'vosida Suriya va Iroq hududiga borib, ushbu guruh safiga borib qo‘shilayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz.

 

Gunohi kabira – bachchavozlik

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Alloh azza va jalla O‘zining ulug‘ kitobida Lut alayhissalom qavmi haqidagi qissani bir necha o‘rinda eslatib o‘tgan. Jumladan aytadi: «Endi qachonki Bizning farmonimiz (ya'ni, azobimiz) kelganida, u joylarni ostin-ustin qilib yubordik va ularning (kofirlarning) ustiga Parvardigoringiz dargohida belgilab qo‘yilgan sopol toshlarni paydar-pay yog‘dirdik. U joylar bu zolimlardan (Makka mushriklaridan) yiroq emasdir» (Hud surasi, 82–83).

 

Nishonga urilgan gaplar: Bilmaydiganlar jim tursa, odamlar orasida kelishmovchiliklar bo‘lmas edi

Taroq aslida sochni tartibga solish uchun ishlatiladi-yu, ammo shu bilan birga u sochlarning ba'zilarini joyidan yulib tushiradi.

Ibn Sino

***

 

MEHR ZARURMI?

Hikoya qilishlaricha, qadim zamonlarda barcha his-tuyg‘ular bir orolga dam olish uchun otlanishibdi. Ular yaxshi dam olisharkan, orolda kutilmagan xabar tarqalibdi:

 

Amirlar taxtga o‘tirishdan oldin Buxorodagi qaysi avliyo qabrini ziyorat qilgan?

Vatanimiz tarixidagi 2 mart sanasi bilan bog‘liq ayrim voqealar bayoni.

 

Keling, avval “hasad nima?” degan savolga javob beraylik.

“Hasad” lug‘atda “biror narsani terisini shilmoq yoki qirmoq” degan ma'noni bildiradi. Uning istilohiy ma'nosi haqida ulamolar shunday deydilar:

“Hasad - birovga yetgan ne'matga rashk bilan qarash va o‘sha ne'matning o‘z sohibdan ketib, hasadchiga yetib kelishini qattiq xohlash”.

 

Mutashobih oyatlar bo‘yicha qanday yo‘l tutiladi?

Buxoriyning shayxlari Nua'ym ibn Hammod Xuzo'iy aytadilar: Kim Allohni Uning maxluqotlariga o‘xshatsa, kimki Allohning sifatlarini inkor qilsa, darhaqiqat kofir bo‘ldi. Alloh taolo O‘zini vasflagan va Rasuli Uni vasflagan narsada tashbeh yo‘qdir. Shunday ekan, kim ochiq oydin oyatlar va sahih hadislarda vorid bo‘lgan narsani Allohning jaloliga loyiq bo‘ladigan tarzda isbot qilsa va Allohdan nuqsonlarni inkor qilsa haqiqatda hidoyat yo‘lida yuribdi  (“Tafsir Ibn Kasir” kitobi).

 

BOBUR VA ISLOM: «MUBAYYAN»NING YOZILISH SABABI

Bobur Mirzo «Mubayyan» asarini Hindiston yurishlari davrida, hijriy 928 (milodiy 1521) yilda  she'riy yo‘lda tasnif etgan. Kitob xotimasida aytadi:

 

Dunyodagi barcha buzg‘unchiliklar o‘zboshimcha aqlning mahsulidir

Soxta salafiy, bemazhablardan biri Abdullo Zufar o‘z ma'ruzasida Alloh taolo Qur'onda: “Agar biror narsada tortishsangiz, uni Alloh va Rasuliga qaytaring” degan, deb aytgan ekan. U yana “Alloh taoloni qayerdaligini bilish uchun Qur'onga murojaat qilish kerak. Shuning uchun Qur'on va hadisdan to‘g‘ridan to‘g‘ri ma'no chiqarib olish zarur. Agar hali u mazhab, hali bu mazhabga quloq solinsa, ularning oxiri yo‘q”, deb o‘z gapida davom etgan.

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing