Долзарб мавзу

Avratlarimizni liboslar ila to‘sishga amr etilganmiz.

Libos bu – Allohning O‘z bandalariga ato etgan tengsiz ne'matlaridan biri desak mubolag‘a qilmagan bo‘lamiz.

Alloh taolo shunday marhamat qiladi «Ey Odam bolalari, darhaqiqat, Biz sizlarga avratlaringizni berkitadigan libosni ham, yasan-tusan libosini ham nozil qildik.(Hammasidan) yaxshiroq libos taqvo libosidir» (A'rof surasi: 26-oyat).

 

Aziz ayollar, o‘zingiz qo‘lingizdagi telefoningiz orqali oilangizni barbod bo‘lishiga, uyingizni vayron bo‘lishiga sababchi bo‘lmang!

Bugun ba'zi ayollar uylaridagi oila sirlarini ko‘chaga olib chiqyaptilar. Nomahram erkaklar bilan ijtimoiy tarmoqlarda yozishib, eri, oilasi haqida shikoyat qilyaptilar.

Aziz ayollar, ijtimoiy tarmoqlarni shaxsiy sirlaringizni e'lon qiladigan maydonga aylantirib olmang. Baxt-saodat ichra yashayotgan bo‘lsangiz buni hammaga e'lon qilishingiz shart emas. Qancha-qancha ne'matlarga erishgan insonlar borki, odamlarga aytavergach, Allohning izni bilan o‘sha odamlardan ba'zisining ko‘zi tegib, ne'matdan mahrum bo‘lgan. Yo‘qotilgan qancha ne'matlar bor, boshga tushgan qancha azoblar bor, fosh bo‘lgan qancha sirlar bor, yuz bergan musibatlar bor, bularning ko‘piga, Allohning izni bilan ijtimoiy tarmoqda e'lon qilish, maqtanish kabilar sabab bo‘lgan.

 

Insonlarning tashqi ko‘rinishlariga qarab baho bermang.

Qop yirtiq bo‘lsa ham, ichida shirin olmalar bor. Ba'zi odamlar eski, yamoqli kiyimda bo‘lsalar ham, ichlarida oltindek qalb bo‘ladi. Shuning uchun insonlarga, ularning tashqi ko‘rinishlariga qarab baho bermang.

Sahobai kiromlarning ko‘plari yamoqli kiyimda bo‘lganlar. Lekin ichlarida dunyodagi munavvar, pok qalb bor edi.

 

Libos Allox taoloning ulug‘ nematidir

Kiyinish inson hayotining muhim jixati ekani xammamizga yaxshi malum. Islom xamma soxalarda, o‘z ko‘rsatmalarini bersayu, kiyinish borasida tark etsa, uning mukammalligiga putur yetgan bo‘ladi. Islomda kiyinish masalasida xam qator tavsiyalar aytib o‘tilgan kiynishlik dinimizda ulug‘ ibodat sanalib, ikki dunyo saodatiga erishish uchun yana bir ilohiy nematdir (ko‘rsatmadir).

 

Qalbi pok inson qiyomat kuni najot topadi

Alloh taoloning oxirgi va mukammal, barcha zamonlar va makonlarga mos keladigan Islom dini kishining zohiran ham, botinan ham pok bo‘lishga chaqiradi. Zero, qanchadan qancha ibodatlar borki, zohiriy pokliksiz qabul bo‘lmaydi. Yana bir poklanish mavjudki, u ma'naviy, qalbiy poklanishdir. Musulmon kishida shu ikkala poklanish mavjud bo‘lsa, u dunyo va oxirat saodatiga erishadi. Ko‘pincha zohiriy poklikka e'tibor qaratiladi. To‘g‘ri, bu poklik ham muhim. Ammo botiniy, qalbiy poklikni ham unutmaslik lozim. Shuningdek, amallar qabul bo‘lishida bandaning qiyomatda tarozusini og‘ir qiladigan narsa salim - toza qalb sohibi bo‘lishidir. Qalbda kir bo‘lishi, uning turli ma'naviy zararli illatlar bilan kasallangan bo‘lishi kishini har ikki dunyoda halokat sari yetaklaydi. Alloh taolo O‘z Kalomi majidida quyidagicha marhamat qilgan:

 

Martaba deb tushunilgan kiyim–kechak egasini xor qilib qo‘yishi mumkin

Inson mukarram zot. Kiyinish madaniyatiga rioya qilish o‘zi uchun obro‘ va martaba ekani, go‘zallik va ziynat ekani muqaddas kitblarda o‘z aksini topgan, Jumladan, Alloh taolo shunday marhamat qiladi: “Ey Odam bolalari, Biz sizlarga avratlaringizni berkitadigan libosni ham, yasan –tusan (libosini) ham tushirdik. (hammasidan) Yaxshiroq libos taqvo libosidir. Bu-Ollohning (Fazlu marhamatiga dalolat qiluvchi) oyatlaridandir. Shoyad eslatma(pand-nasihat)olsalar. (A'rof, 26-oyat).

 

Xayo iymonda bir bo‘lakdir

Hayo so‘zi lug‘atda uyatsizlikning teskarisini anglatadi. Boshqacha qilib aytganda «Hayo aybdan va yomonlanishdan qo‘rqib o‘zini past olish va o‘zgarishdir».

Xayo 3 xil bo‘lladi.

Birinchisi; Kishi ollahdan xayo qiladi.

Ikkinchisi; Kishi odamlardan xayo qiladi

Uchunchisi; Kishi o‘zidan-o‘zi xayo qiladi.

 

Islom dini mutaassiblikka xayrixohlik bildirmaydi

Mutaassiblik — o‘z e'tiqodi to‘g‘riligiga o‘ta qattiq ishonish, boshqa diniy e'tiqodlarga murosasiz munosabatda bo‘lish. Mutaassiblikka yo‘liqqan odamlar yoki ularning guruhlari jamiyatda barqarorlikni buzishga urinadi. Insoniyat tarixida mutaassiblikdan g‘arazli maqsadlarda ko‘p foydalanilgan. Mutaassiblikning paydo bo‘lishiga diniy ziddiyatlar, shuningdek, ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy muammolarning xal qilinmagani ham sabab bo‘lishi mumkin. Islom dini mutaassiblikka xayrixohlik bildirmaydi. Aksincha, teran uylashga, boshqalarga nisbatan murosali bo‘lishga chaqiradi.

 

Millatimizga xos, zamonaga mos bo‘lsin

Kiyinish borasida bandaga erkinlik berilsa, u nafsining aytganini yoki shaytonning vasvasasini qiladi yoki boshqalarga ko‘r-ko‘rona taqlid qilishni ixtiyor etadi.

 

VAQF VA IBTIDO ILMINING AHAMIYATI

Qurʼoni karim soʻzlarini toʻgʻri tushunish hamda maʼnolarini tinglovchilarga buzmasdan yetkazishda vaqf va ibtido ilmi gʻoyat muhim ahamiyatga ega. Shu boisdan koʻplab olimlar mazkur masalalarga eʼtibor qaratib, tadqiqot olib borganlar. Ular shaxsiyatiga va bajargan ishlariga doir kitob va risolalar juda ko’p. Biz esa oʻsha ulugʻ zotlar bildirgan fikrlarga tayangan holda so’z yurutamiz. Asosan, mashhur alloma Ahmad ibn Muhammad ibn Abdulkarim Ashmuniyning “Manarul Huda” kitobida keltirilgan ma’lumotlardan foydalanib ushbu mavzuni imkon qadar ochib berishga harakat qilamiz.

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing