Mutaassib oqimlarga qarshi kurashning ilmiy asoslari
Agar ogohsan sen…
Tarixda faoliyati qayd etilgan xorijiya, qadariya, mu'taziliya, karromiya kabi adashgan oqimlar negizida shakllangan zamonaviy buzg‘unchi firqalarning g‘oyalariga ulug‘ vatandoshimiz Abu Mansur Moturidiy asarlari asosida javob berish muhim ahamiyat kasb etadi.
Xususan, birinchi bo‘lib mu'taziliylar tomonidan ilgari surilgan va hozirgi kunda mutaassib oqimlar: “Solih amallar savobini olamdan o‘tganlarga bag‘ishlash joiz emas”, “qabrlarni ziyorat qilish, dunyodan o‘tganlarning ruhiga bag‘ishlab Qur'on tilovat qilish kechirilmas gunohdir”, masalasini keltirish mumkin. Qayd etish lozimki, mo‘tabar manbalarda vafot etganlarning haqiga qilingan duoi xayrlarning savobi ularga yetib borishi zikr qilingan. Jumladan, Abu Hafs Nasafiy “Aqoid” asarida: “Tiriklarning vafot etganlar haqiga qilgan duolari va sadaqalari ular uchun naf beradi”, degan.1
Ushbu fikr moturidiylik va to‘rt fiqhiy mazhab imomlarining qarashlariga mos. Abdulmalik Sa'diy mazkur matnni sharhlash va qo‘llab-quvvatlash asnosida Hashr surasining: «Ulardan keyin (dunyoga) kelgan zotlar ayturlar: “Ey Rabbimiz, O‘zing bizlarni va bizdan ilgari imon bilan o‘tganlarni mag‘firat qilgin”» 10-oyatini, shuningdek, “Mayyitni dafn qilgandan keyin uning haqiga istig‘for aytib, sobit turishini so‘ranglar. Chunki u hozir hisob-kitob qilinadi” (Imom Termiziy rivoyati), degan hadisni dalil sifatida keltirgan.
Yuqoridagilar bilan bir qatorda, Abdulmalik Sa'diy ushbu qarashni quvvatlovchi to‘qqizta hadisni hamda “Janoza namozining o‘zi ham mayyit haqiga duo, ham istig‘fordir”, degan fikrni keltirib o‘tadi.2
Adashgan oqimlarning asosiy g‘oyasi bo‘lib xizmat qilgan “takfir” masalasi ham bugungi kunda dolzarbligicha qolmoqda. Hozirgi kunda “Jamoatul muslimin”, “Soxta salafiylar”, “Shabab Muhammad”, “Al-qoida” kabi oqim va tashkilotlar “ularning yo‘lini tutmagan musulmonlarni”, “tasavvuf yo‘lini tutganlarni”, umuman olganda, arzimas sabablarni vaj qilib, musulmonlarni kofirga chiqaradilar.
Bu kabi botil qarashlarga alloma Abu Hafs Nasafiy “Aqoid” asarida: “Gunohi kabira mo‘min bandani imondan chiqarmaydi va uni kufrga ham kirgazmaydi”, deb ta'kidlaganini keltirishning o‘zi kifoya.3 Taftazoniy mazkur matnga sharh berib: “Kabira gunoh – bu nohaq odam o‘ldirish, pokdomon insonni zinoda ayblash, zino qilish, sehr, yetimning molini yeyish, ota-onaga oq bo‘lish…”, degan. Demak, hatto, shunday og‘ir gunohga qo‘l urgan kishida ham imon saqlanib qoladi.4
Shihobiddin Marjoniy “Aqoid”da kelgan mazkur matn ostida gunohi kabira bilan kishi mo‘minlikdan chiqib qolmasligi haqida hadislar keltirib, mo‘taziliya va xorijiya ta'limoti vakillariga raddiya bergan. Abu Zarr roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi va sallam: «“Rabbim huzuridan bir elchi kelib, ummatimdan kim Allohga biror narsani sherik qilmay vafot etsa, jannatga kirishining xabarini berdi”, dedilar. Men: “Zino qilsa hammi? O‘g‘rilik qilsa hammi?” deb so‘radim. U zot: “Zino qilsa ham, o‘g‘rilik qilsa ham”, dedilar» (Imom Bayhaqiy rivoyati).
Uboda ibn Somit roziyallohu anhudan naql qilingan boshqa rivoyatda Payg‘ambarimiz alayhissalom: «Kim: “Yolg‘iz Allohdan o‘zga iloh mavjud emas, Uning sherigi yo‘qdir, Muhammad Uning bandasi va Rasulidir. Iso Allohning bandasi, rasuli va Maryamga tashlagan “kalima”si hamda O‘zidan bo‘lgan ruhdir. Jannat haq, do‘zax ham haq”, deb guvohlik bersa, qilgan amaliga qarab, Alloh uni jannatga kiritadi”, deganlar» (Imom Buxoriy rivoyati).
Hazrat Usmon roziyallohu anhudan naql qilingan hadisda bunday deyilgan: «Rasululloh sollallohu alayhi va sallam: “Kim Allohdan o‘zga iloh yo‘qligini e'tirof etgan (tasdiqlagan) holda vafot etsa, jannatga kiradi”, dedilar» (Imom Muslim rivoyati). Bunday ma'nodagi hadislar ma'naviy mutavotir darajasiga yetgan. Mazkur hadislardan kishi gunohi kabira orqali imondan ayrilmasligi tushuniladi.5
G‘ulom Husayn “Sharhu aqoidin Nasafiy” kitobida: “Oyat, hadisda gunohi kabira qilgan kishilarga nisbatan “kufr” so‘zining ishlatilishidan zohiriy ma'no tushunilmaydi. Chunki boshqa oyat va hadislarda gunohi kabira qilgan kishi imonidan ayrilmasligi qat'iy sobit bo‘lgan.
Xulosa qilib aytganda, Abu Hanifaning “Al-fiqhul akbar”, Abul Yusr Pazdaviyning “Usulud din”, Abul Muin Nasafiyning “Bahrul kalom”, Abu Hafs Nasafiyning “Aqoid”, Abul Barakot Nasafiyning “Umda”, Usmon O‘shiyning “Bad'ul omoliy” asarlarida hanafiy-moturidiylik ta'limoti asoslari to‘la-to‘kis bayon etilgan.
Mutaassib oqimlarning imon va takfir mavzusidagi noto‘g‘ri qarashlariga ahli sunna val jamoa olimlarining asarlarida tarixda ham, hozir ham asosli raddiyalar berilgan.
TII Ijtimoiy fanlar kafedrasi
o‘qituvchisi Jasur NAJMIDDINOV
Kiritilgan vaqti: 13/01/2021 08:23; Ko‘rilganligi: 796
Chop etilgan vaqti: 19/04/2024 17:55