Долзарб мавзу

Fiqhiy mazhablar va ularning yuzaga kelishi

Islom dini kelgandan keyin bir asr o‘tar-o‘tmas turli diniy huquqiy (fiqhiy) maktablarning paydo bo‘lishiga zamin yaraldi. Islom dini jug‘rofiy jihatdan katta hududlarga tarqalib, turli millat va xalqlar bu dinni qabul qilib, uni o‘zlarining hayot tarziga aylantira bordilar. Dindagi xuquqiy masalalarni yechishda esa, asosiy rolni mazhab asoschilari o‘tadi.

 

FITNALAR ZOHIR BO‘LGANDA NIMA QILMOQ KERAK?

 Bir hadis sharhi

 Jamiyat ichra tinchlikni asrash har bir davrda, har bir xalq uchun eng dolzarb ishlardan biri bo‘lib kelgan. Ayniqsa, biz yashayotgan hozirgi davrda turli fitnalarga sabab bo‘luvchi omillarning turlari ko‘paygandan ko‘paygan vaqtda tinchlik eng qimmat ne'matlardan biriga aylanmoqda.

 

JAHOLATGA QARSHI MA'RIFAT

Bugungi kunda eng zamonaviy texnologiyalardan va kishilar uchun muqaddas hisoblangan tuyg‘ulardan faol foydalangan holda inson ongi va qalbi uchun olib borilayotgan kurash o‘ta nozik tus va xatarli ko‘lam kasb etmoqda. Turli mutaassib kuchlarning dinimiz asoslarini, Qur'on karim oyatlari va hadislarning asl mohiyatini buzib talqin qilish, jamiyat hayotiga tahdid soladigan ishlarni islom bilan bog‘lashga urinayotgani ham shunday xulosa chiqarish imkonini beradi.

 

Mafkuraviy immunitetni shakllantirishda diniy qadriyatlarning ahamiyati

Alloh taoloning ulug‘ ne'matlaridan bo‘lgan Mustaqillik sababli yurtimiz uzra hurriyat va fayzu barakot taraldi. Uzoq yillik isbibdodli tuzumdan so‘ng milliy va diniy qadriyatlarimiz qaytadan ravnaq topdi.

 

Musulmonlar fitnalardan saqlaning!

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Dinimizda insof-diyonat, o‘zaro totuvlik, jamiyatdagi birdamlik va mehr-muhabbat kabi xislatlar qadrlanadi. Chunki tinchlik-totuvlik va o‘zaro hamjihatlik bo‘lgan jamiyat rivojlanadi, gullab-yashnaydi. Odamlar orasida fitna va ixtilof chiqarish, bir-biriga qarshi gij-gijlash, ularni to‘g‘ri yo‘ldan adashtirishga harakat qilish qattiq qoralanadi.

 

Yoshlarni yot oqimlardan asrash va islom dinining mohiyati

Yoshlik ajoib davr, u har bir insonga bir marta beriladigan tengi yo‘q ne'matlardan biri bo‘lib, uning qadriga yetmoq kerak. Bu ne'matdan unumli foydalanib, o‘zining ilmiy va ma'naviy salohiyatini oshirib borgan inson o‘z zimmasidagi eng oliy vazifani uddalagan hisoblanadi.

 

Missionerlikning oqibatlari

          Mamlakatimizda 130 dan ortiq millat va elat vakillari yashaydi. Ularning har biri o‘z milliy urf-odatlari, an'analari, tiliga ega.140 dan ortiq milliy-madaniy markazlar faoliyat ko‘rsatmoqda. O‘zbekistonda barcha millatlar va elatlar vakillariga teng huquqli munosabat qonun bilan mustahkamlangan. 1991 yil 1 sentyabrga qadar O‘zbekistonda jami 211ta diniy tashkilot faoliyat olib borgan. Shundan 149 tasi islomiy, 51 tasi xristian, 11 tasi yahudiy diniy tashkilotlari edi. Hozirgi kunda respublikamizda 2230 ta diniy tashkilot ro‘yxatga olingan bo‘lsa, shundan 2051 tasi islomiy diniy tashkilotlardir.       

 

INTERNET TARMOG‘IDAGI NOXOLIS AXBOROTLAR XATARLIDIR

Bugungi kunda turli ko‘rinishdagi axborot vositalarining nozik jihatlarini har bir ongli kishi anglab yetishi lozim. Chunki bunday aloqa tarmoqlari turli yo‘llar bilan, garchi insonda xohish bo‘lmasa ham, o‘ziga jalb qilib, changaliga tortadi. Ijtimoiy tarmoqlardagi ayrim axborotlarning jamiyatga solayotgan eng katta tahdidlaridan biri tinch-totuv oilalarning barbod bo‘lib ketayotganidir.

 

DINIY EKSTREMIZM VA SOF ISLOM

Din - arabcha so‘z bo‘lib, “ishonch” degan ma'noni anglatadi. Islom dini nuqtai nazariga ko‘ra hanif dinning aqidaviy asosi – Alloh taologa, payg‘ambarlarga, farishtalarga, muqaddas kitoblarga, oxiratga, barcha yaxshilik va yomonlik Yaratganning irodasi bilan bo‘lishiga ishonmoqlikdir.

 

MUTAASSIBLIKNING ISLOM DINIGA VA JAMIYATGA YETKAZGAN ZARARLARI VA SHARIATDA UNING QORALANISHI

Islom dini tarixiga nazar tashlasak aynan mutaassiblik va aqidaparastlik kabi illatlar  oqibatida ko‘plab xunrezlik va notinchliklar kelib chiqqanini guvohi bo‘lamiz. Islom olamida tarixda va hozirda diniy mutaassiblik, dinda g‘ulu (chuqur) ketish oqibatida hatto mo‘min-musulmon kishini kofir (iymonsiz), murtad (dindan qaytgan) deb atalish hollari ham uchraydi. Bunga misol qilib al-Haruriya firqasini keltirish mumkin, ularning asl da'vosi, Ali ibn Abu Tolibga kufr bilan guvohlik beradilar. Undan voz kechib insonlarni ham undan voz kechishga hamda Ali ibn Abu Tolibni kofirga chiqarishga da'vat qiladilar. Dinda chuqur ketib, haddidan oshish natijasida  musulmonlar ichida ko‘plab adashgan firqalar vujudga kelgan, bunga misol qilib rofiziylar firqasini keltirish mumkin, chunki ular Ali ibn Abu Tolibni sevishda haddan oshdilar, hatto uni  Payg‘ambar (s.a.v), muhojir va ansoriylardan ham ustun qo‘ydilar. Rofiziylar aynan mana shu e'tiqod, ya'ni dinda chuqur ketish sababli to‘g‘ri yo‘ldan adashdilar.

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing