Maqolalar

MOTURIDIY TA'LIMOTIDA AHLI KABOIRLAR MASALASI

Islom olamida ahli sunna valjamoa aqidasi keng yoyilishiga sababchi bo‘lgan allomalardan biri, vatandoshimiz Imom Moturidiy shular jumlasidan hisoblanadi.

 Hanafiya ulamolari Imom Moturidiyni o‘zlarining aqidadagi imomlari deb hisoblashadi. Shuni yaxshi bilish lozimki, Imom Moturidiy alohida bir mazhab tuzgan emas! Balki, Abu Hanifaning mazhabiga tayanib, aqoidga oid fatvo va ta'limotlarini atrofga yoygan. Kitoblarda “Moturidiy mazhabi” yoki “Moturidiylar” degan atamalar uchrab tursada, buni alohida bir mazhab deb tushunish to‘g‘ri emas. Balki Abu Hanifaning usuli din sohasidagi ta'limotini imom Moturidiydan o‘rgangan va unga amal qilgan hanafiylar, deb tushunish kerak. Moturidiy ta'limoti karromiy, rofiziy va mo‘taziliylar g‘oyalarini hanafiy yo‘nalishi asosida tanqid qiladi va ularning qarashlari asosli emasligini isbotlab beradi. Voqelik va Alloh sifatlarining mohiyati borasidagi masalalarda bir qancha qarashlarni bayon qiladi. 

 

O‘liklarga Yosin surasini tilovat qilish masalasi

Albatta, Qur'on tilovati eng afzal ibodatlardan bo‘lib, u bilan musulmon banda Robbiga yaqin bo‘ladi. Qur'on qiroati insonga manfaatli bo‘lib, xoh vafotidan keyin bo‘lsin, xoh manzilida yoki uyida bo‘lsin, xoh janozadan keyin yoki oldin bo‘lsin yoki qabr oldida bo‘lsin, bu narsa shar'iy hukmda joiz hisoblanadi va Allohning fazli bilan mayyitning qabrida azobdan yengillashishiga sabab bo‘ladi. Bu haqda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam xabar berib, vafot etgan kishilarga Qur'on qiroat qilishga undaganlar. Ul zot: «Biror mayyitga Yosin surasi o‘qilsa, yengillik bo‘ladi», deb marhamat qilganlar. Albatta, ushbu qiroatda tilovat odoblariga amal qilib, harflarni o‘z maxrajidan chiqarishga diqqat qaratish kerak.

 

Payg‘ambar alayhis salom badaniy quvvatlarining komilligi

Alloh taolo Sayyidimiz Muhammad sollallohu alayhi vasallamda qalbning shijoatligi bilan badanning quvvatligini jamlagan. Bu  erkaklikdagi komillik hisoblanadi. Ibn Sa'd, Ibn Jarir, Ibn Abu Hotam, Bayhaqiy, Abu Nu'aym hamda Buxoriy rahmatullohi alayhimlar Jobir roziyallohu anhudan rivoyat qiladilar, u kishi aytadilar: «Biz Xandaq kuni chuqur qaziyotgan edik. Shunda bir katta tosh chiqib qoldi. Sahobalar Payg‘ambar alayhissalomning huzurlariga borib: «Chuqur qaziyotganimizda, katta tosh chiqib qoldi», deb aytishdi. Rasululloh: «Men o‘zim chuqurlikka tushaman», deb o‘rnilaridan turdilar. Holbuki, o‘sha paytda Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning qornilariga tosh boylangan edi. Biz uch kundan beri biror narsa totib ko‘rmagan edik. Payg‘ambar alayhissalom lo‘mni olib, haligi katta toshni urdilar. Tosh qumdek sochilib ketdi». Boshqa rivoyatlar mazkur katta toshni «xarsangtosh» bo‘lgan, deb tavsiflagan. Shuningdek, ana shu rivoyatlar sahobalar Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga o‘zlari haligi xarsangtoshni joyidan ketkazisha olmay, hatto lo‘mlari ham sinib ketganidan keyin borganligini hamda Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning ana shu xarsangtoshga urgan zarbalari faqat uch marotaba bo‘lganini bayon qiladi.

 

O‘ZBEKISTON TINCHLIK YURTI

Vatanni sevish, xar bir insonni vazifasidir. Bugungi kunda internet tarmoqlarida ayrim ilmsiz johil kishilar tomonidan saylovga qatnashish kufr, unga qatnashmaslik to‘g‘risida turli xabarlar tarqatyapti. Aslida o‘zlariga raxbar tayinlash saxobalar davrida xam bo‘lib o‘tgan. Bunga misol Abu Bakr roziyallohu anhu Payg‘ambarimiz solallohu alayhi vasallam vafotlaridan keyin, muhojir va ansorlar tomonidan saylanganlar.

 

PAYG‘AMBAR ALAYHISSALOMNING KECHIRIMLILIKLARI

Dinimiz bizni solih amallarga buyurish bilan birga namunali va go‘zal axloqqa ham targ‘ib etadi. Zotan, din uch narsadan iboratdir: to‘g‘ri aqida, solih amal va namunali xulq.  Ana shu maqtalgan axloqlardan biri halimlik va kechirimlilikdir. Bir so‘z bilan aytganda kechirimli bo‘lish, dinimiz ta'limotidir.

 

IMON YO‘LINING ILK YO‘LOVCHILARI (As-sobiqiyn al-avvaliyn)

Hazrati risolatpanoh Muhammad Mastafo sollallohu alayhi vasallam qirq yoshga to‘lib ilk vahiy kelganida, ul zotning dunyoga kelishlaridan kutilgan maqsad va vazifani amalga oshirish vaqti boshlangan edi. Rasululloh nafaqat Allohni tanib unga ibodat qilish, balki Allohni boshqalarga tanitish, faqatgina unga ibodat qilish va unga qay tariqa sig‘inish va ibodat qilishni o‘rgatish uchun yaratilgan edilar.

 

PAYG‘AMBARIMIZNING SO‘ZLASHDAGI XULQLARI

Alloh taola suyukli Payg‘ambari, habibimiz Muhammad sollollohu alayhi vasallamni olamlarga rahmat qilib yuborish bilan birga, u Zotni barcha insonlar uchun namuna va o‘rnak oladigan komil inson qilib yubordi.  Alloh Rasulullohni xulqlarini go‘zal va oliy qildi. Bu haqda “Qalam” surasida: “Va albatta, sen ulkan xulqdasan”, degan xitob bilan Alloh taolo o‘zining mahbub Payg‘ambarining naqadar chiroyli axloq egasi ekanliklarini ta'kidladi.

 

Oila qurmoqchi bo‘lganlarga imtihon savollari

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Bu maqola erkak kishi uylanmoqchi bo‘lgan ayolga berishi kerak bo‘lgan 12 ta savol va ayol kishi turmushga chiqmoqchi bo‘lgan yigitga berishi lozim bo‘lgan 10 ta savoldan iborat. Bu 22 ta savolda bo‘lajak turmush o‘rtoqlarning (erkak-ayol) oldindan bilishi zarur bo‘lgan haqlari va majburiyatlari yoritilgan hamda er-xotin tomonidan ularning bajarilishi yoshlarning baxtli kelajagini ta'minlaydi, inshaalloh.

 

Til – millatning ma'naviy boyligidir.

Til — davlat timsoli, mulki. Tilni asrash, rivojlantirish – millatning yuksalishi demak. O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasida davlat tilining maqomi huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yilgan. Shu tariqa o‘zbek tili mustaqil davlatimizning Bayrog‘i, Gerbi, Madhiyasi qatorida turadigan, qonun yo‘li bilan himoya qilinadigan muqaddas davlat ramziga aylandi.

 

SURATINGIZ BILAN ORAMGA USTUN QO‘YDIM, JAMOLINGIZGA MUSHTOQ YASHADIM, Yo RASULULLOH

Abu Dasama Vahshiy ibn Harb al-Habashiy (Alloh bu zotdan rozi bo‘lsin) ziddiyatli hayot yo‘li bilan Islom tarixida alohida iz qoldirgan sahobiylardan edi. Alloh taoloning irodasi va belgilagan taqdiri tufayli u Uhud kunida Hamza ibn Abdulmuttolibdek ulug‘ sarkardani o‘ldirib, Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning muborak qalblarini qonga bo‘yagan, keyinchalik Yamoma kuni soxta «payg‘ambar» Musaylimatul Kazzobni qatl qilib, musulmonlar qalbidagi yaraga malham qo‘ygan edi. Tarixchilar uning haqida «Bu kishi Muhammad sollallohu alayhi vasallamdan keyingi eng yaxshi odamni va eng yomon odamni ham o‘ldirgan» deb yozishgan.

 

BAS, ANA SHU ILA XURSAND BO‘LSINLAR!

Habib payg‘ambarini olamlarga rahmat qilib yuborgan Alloh taologa hamdu sano bo‘lsin!

O‘z ummatiga dunyo va oxiratda mushfiq va mehribon bo‘lgan janob Rasulimizga salotu salomlarimiz bo‘lsin!

Rasululloh alayhis salomning tug‘ilgan oylari va yaqinlashib kelayatgan tavallud ayyomlari barchaga muborak bo‘lsin.

Deyarli har yil Rabiy'ul avval oyi kirishi bilan mavlid haqidagi har xil gap-so‘zlarga duch kelamiz. Birov mavlidni joiz desa, ba'zilar buni g‘ayri mashru' ekaniga urg‘u berishadi. Keyingi fikrni maxkam ushlaganlar hatto o‘z musulmon birodarlarini dindan chiqarishgacha borishadi. Hozirda salaflarga "ergashishni da'vo" qilayatganlar Rasululloh alayhis salomning mavlidlarini eslab xursandchilik izhor qilishni bu bid'at, buni  sahobalar va tobe'inlar qilishmagan, agar qilish mumkin bo‘lganida ana o‘shalar qilishar edi, deyishadi va bu borada ko‘p bahs-munozara qilishadi.

 

SOXTA TARIQATCHILARGA RADDIYA!

Tasavvuf yo‘nalishida ham asl tasavvufni tushunmasdan, buzib talqin qiladigan toifalar uchrab turadi. Ularning faoliyatiga e'tiroz bo‘layotgan eng asosiy masalalarning  biri tariqatga kirgan kishiga ilmning shart emasligi va hatto ilmni tark qilish afzalligi. Ba'zi bir soxta tariqatchilar bunga ushbularni dalil qilib keltiradilar. Avvalo ilmning mohiyati ibodatga vosita bo‘lishidir. U orqali inson Robbisini taniydi va unga bandalik qilishga harakat qiladi. Modomiki inson Allohga ibodat qilish yo‘liga o‘tgan ekan, unga ilmning keragi yo‘q.

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing